شما هم با مشکل تنبلی و کمکاری در کودکان دبستانی مواجه هستید؟ درمان این مشکل کار بسیار ظریفی است و نیاز به مشاورهی کارشناسان دارد. آیا موافقید پنج راهکار عملیاتی به شما معرفی کنیم؟
۱ ـ ایجاد انگیزه
ایجاد انگیزه باید بهنحوی باشد که کودک را در رسیدن به هدفش یاری نماید. ابتدا بایستی هدفهای آسانی برای آنها درنظر بگیریم که با تلاش اندکی موفق بشوند، سپس رغبتهای جدیدی در آنها بهوجود بیاوریم.
۲ ـ رفع مشکلات
باید در رفع محرومیت اقتصادی، فرهنگی، عاطفی و دیگر مشکلات کودک تلاش کرد و بهتر است کمک کردن به او غیرمستقیم باشد تا یاد بگیرد خودش مشکلاتش را حل کند.
۳ ـ تقویت پایه تحصیلی
بعضی از کودکان بهعلت عقبافتادگی درسی قادر به انجام تکالیف نیستند، مثلا دانشآموز کلاس چهارمی که ضرب و تقسیم نمیداند، نمیتواند مسائل ریاضی خود را حل کند لذا از خود کوششی نشان نمیدهد و کمکم جزء کودکان کمکار و تنبل بهشمار میآید. برای این دسته از کودکان باید زمانی اختصاص بدهیم تا از همکلاسیهای خود عقب نیفتند و همچنین پایههای قبلی را نیز جبران کند.
۴ـ راهنمایی صحیح
برخی از کودکان به علل گوناگون نظیر شلوغی کلاس و وجود عوامل حواسپرتی در خانه و مدرسه سردرگم هستند، اینها در حقیقت تنبل نیستند و صرفا نمیدانند چه کنند و چگونه تکالیف خود را انجام بدهند. بدیهی است اگر اطلاعات لازم در اختیار این کودکان قرار بگیرد تکالیفشان را انجام خواهند داد.
۵ ـ برنامهریزی
کودکانی نیز بهعلت نداشتن برنامهی صحیح، تنبل و کمکار میشوند. برای این دسته از کودکان باید برنامهای تنظیم شود تا از اوقات شبانهروز خود استفادهی صحیح داشته باشند