معلم باید زمینه تفکر بچهها را در هنگام آزمایش فراهم سازد؛ به گونهای که هر کسی بدون نگرانی تفکرات خویش را اظهار کند. هر چند شاگردان در فرایند تفکر ممکن است اشتباهاتی داشته باشند؛ اما مهم تفکر و پرورش فکر است. گاهی وقتها، اشتباهات به بینشهای مثمر ثمری منتهی شوند. مربی هیچ گاه نباید اندیشه دانش آموزان را طرد کند، چون در این صورت آنها به تفکر نخواهند پرداخت.
نهایتاً، آزمایشگاههای مدارس همچون بازوانی توانمند با مهار مشکلات و موانع رشد خلاقیت در بچهها، نظیر: عدم اعتماد به نفس، دلسرد شدن، وابستگی و جمود فکری، نبود تمرکز ذهنی، مقاوم نبودن، کمرویی، عدم دلبستگی به معلم و مدرسه، عدم پذیرش ایدههای جدید و... جهت تحقق و خلاقیت در بین دانش آموزان عمل خواهند کرد.
بنابراین در آموزش و پرورش، علاوه بر تأمین و تجهیز آزمایشگاه، تربیت نیروهای کارآمد و متعهد، تشویق معلمان به آزمایش کردن و به کار بستن روشهای نو برای تحقق رشدخلاقیت در دانش آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.