صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
اشکالاتِ خواندن : ( دوم ابتدایی تا پنجم ابتدایی )

اشکالاتِ خواندن : ( دوم ابتدایی تا پنجم ابتدایی ):

در دوره ی ابتدایی ،  اغلبِ  دانش آموزان باید کلمات مختلف را که معنی آنها را در جمله می دانند یا قبلا" دیده اند و یا شنیده اند به آسانی بخوانند. ولی باز هم ممکن است عقب اُفتادگی هایی در برخی از  کلاس ها دیده شود .  بطور کلی انواع اشکالات خواندن بدین شرح است :

نشناختن حروف و نشانه ها (الفبای فارسی) :شاید بعضی از دانش  آموزان تا کلاسهای میانه ی دبستان (سوّم و چهارم و بالاتر) رسیده باشند و هنوز بعضی از نشانه های حروف الفبای فارسی را در کلمات جدید نشناسند !

این گونه دانش آموزان باید کلمات جدید را بخش کنند ، کشیده بگویند. نشانه ونماینده ی هر صدا را در کلمه پیدا کنند و همچنین از متن های ساده با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توان استعداد فردی ، استفاده کنند

خواندن بدون درک معنی :ممکن است بعضی از دانش آموزان در دوره ی ابتدایی (دوره ی  پیشرفت) بتوانند  ، بخوانند ولی مفهوم متن را درک نکنند . در واقع فقط شناختن نشانه ها را بلد هستند وکاربُردی یاد نگرفته اند.

برای رفع این اشکال باید با قطعات کوتاه تر کار کنند ، شمرده بخوانند و درباره ی هر قطعه به سئوالات مربوط به آن پاسخ دهند.

نظر دهید . . .           نظرات کاربران