صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
عوامل بی انضباطی

عوامل بی انضباطی

1 - وضع جسمانی، چون رشد ناموزون

2 - زمینه های فكری و احساسی و ذهنی، مانند عقب ماندگی تحصیلی، حالت هیجانی و خودخواهی.

3 - عوامل اجتماعی، نظیر معاشرت با بدان، فقدان سرپرست دلسوز و عدم توفیق در جلب توجه و احترام دیگران.

4 - عوامل فیزیکی و روانی، چون وجود محیطهای خفقان آور، كلاس‌های خسته‌كننده و بی‌روح، عدم انطباق درس با توانایی‌ها و ذوق و شوق دانش‌آموزان.

 

معلم نخستین مسئول مستقیم حفظ و رعایت نطم و ترتیب و انضباط كلاس محسوب می‌شود. وی باید مدیر باشد، توانایی اداره كلاس و دانش‌آموزان به نحو مطلوب را دارا باشد، از فنون مختلف اداره كلاس آگاه باشد، صدایش رسا و گیرا و در صورت لزوم آمرانه باشد، بتواند نابسامانی‌ها را رفع و متمردان و سركشان را به طور منطقی تحت فرمان درآورد و در هنگام برخوردها و ایجاد تنش‌ها قادر باشد كلاس درس و دانش‌آموزان را بدون اینكه نیازی به فریاد و كشمكش باشد، مهار كند.

معلم باید به یاد داشته باشد كه با تهدید و تحقیر نمی‌توان انضباط را در كلاس برقرار ساخت. بلكه باید با تهیه قبلی طرح درس، به كارگیری روش‌های جالب تدریس و اداره كلاس و پرورش شخصیت سالم خویش، از پیدایش هرگونه بی انضباطی در كلاس درس جلوگیری به عمل آورده و با اتخاذ روش كار مناسب، به طور طبیعی زمینه‌ی ایجاد نظم و انضباط را در كلاس درس فراهم آورد.

نظر دهید . . .           نظرات کاربران