دیدگاهها در زمینه تکلیف شب
برخی از متخصصان دادن تکلیف شب یا خانه را ضروی نمی دانند. به نظر آنها یادگیریهای انجام شده در کلاس، در بسیاری از موارد، برای دانشآموزان کافی است.
بعضی از متخصصان بر دادن تکالیف متعدد و زیاد اصرار ورزیده و بر این باورند که تکلیف شب یا خانه یکی از مهمترین فعالیتهای دانش آموزان به شمار می رود.
گروهی از متخصصان تکلیف شب یا خانه را ضروری شمرده بر کیفیت میزان و نوع توجه و دقت خاصی نشان می دهند.
نكات قابل توجه در تكلیف شب:
1 - تکالیف باید مطابق استعداد و علاقهی دانشآموز و در راستای نیازهای او تعیین گردند.
2 - در دادن تکلیف، همواره باید ابتکار و خلاقیت دانش آموز مد نظر باشد.
3 - چنانچه قسمتی از تکالیف خانه یا شب به صورت همگانی و یکسان تعیین شود. پسندیده است که بخش دیگری بر اساس نیازهای هر دانش آموز تعیین گردد.
4 - تکالیف شب نباید در حد و اندازهای تعیین گردند که تمام وقت دانش آموز را به خود اختصاص دهند، به خصوص در دوره راهنمایی و دبیرستان که چندین معلم تدریس دروس مختلف را به عهده دارند، در این صورت، تبادل نظر و هماهنگی بین معلمان یک ضرورت می باشد.
5- سرپرستی و بررسی تکالیف انجام شده امری لازم بوده و بایستی کار دانشآموز به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
6 - تکالیف شب یا خانه نباید جنبه تحمیلی داشته یا به صورت یک جریان ماشینی و مکانیکی درآید.
7 - نحوهی برخورد و دیدگاه معلم در دادن تکالیف به دانش آموزان نباید به صورتی جلوه کند که موجب اضطراب و هیجان آنان گردد.
8 - تکالیف شب یا خانه ممکن است به صورت الزامی و یا انتخابی، مشخص و تعیین گردند.
9 - معلمان در دادن تکلیف به دانش آموزان باید ترتیبی اتخاذ کنند که آنان مجبور نگردند برای انجام آنها به افراد خانوده متوسل شوند.