میتوان کارکردهای پرسش در کلاس درس را بدین شرح مطرح ساخت:
-
کسب اطلاع از مطالعه روزانه دانش آموزان.
-
کنترل تعامل بین معلم و شاگرد.
-
ایجاد علاقه و تحریک حس کنجکاوی بچهها.
-
تشخیص مشکلات درسی دانش آموزان.
-
به حداکثر رساندن فعالیت کلاسی بین شاگردان.
-
ارزیابی میزان اطلاعات پاسخ دهندگان از آموزههای درسی.
-
تقویت تفکر دانش آموزان.
-
تشویق بچهها به مشارکت در بحثهای کلاسی و ارزشمند بودن شرکت آنان.
-
جلب توجه دانش آموزان و افزایش تمرکز آنها با طرح سوالات ناگهانی.
-
تشویق شاگردان برای ارزیابی دیدگاههای همکلاسی ها.
-
مرور دروس گذشته و آشنایی با مباحث دروس بعد.