مهارت کاربردابزارها
بایدتوجه داشت که یکی ازراههای اساسی پرورش نیروی ابتکار، انجام کارهای عملی است .یک مسأله اساسی دراین موردکاربردابزارها ، ساختن آن ها توسط خودکودک وبه کارگیری آن هاست . امروزه بسیاری ازدانش آموختگان مدارس ودانشگاهها، حتی توانایی انجام کارهای ساده مانندعوض کردن واشریک شیرآب وتعمیر برخی ازدستگاههای خیلی ساده راندارند . [ احتمالاًعلت این مشکل رابایددرانجام ندادن فعالیت های عملی وکارگاهی واستفاده ازابزارها ومهارت های مربوط یافت] .
بااستفاده ازروش های زیرمی توان درپرورش توانایی کارباابزارهابه طورموثرعمل کرد : الف – تدارک مواردی دربالابردن توانایی های فیزیکی فراگیران . ب – تشویق به استفاده ازابزارهاومواد ، ساختن وسایل یاایجادتغییردرآن ها . پ – نشان دادن طرزکاربرخی وسایل وکاربردمواد . ت- آگاه کردن کودکان دراین زمینه که آنان می توانندپاسخ برخی پرسش هاراازطریق کاربردابزاروموادبیابند .
دررابطه باآموزش مفاهیم ومهارت های علوم تجربی وسایررشته ها لازم است این اصل رعایت گردد که ، "هرچه راكه مي خواهي به آن عمل كنند، به وسيلة عمل آموزش دهيد، . مثلاً مكالمه رابايدازطريق گفت وشنودآموخت نه ازطريق دستوروصرفاٌ به شکل ذهنی وتئوری.