صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
۷مرحله ی تدریس خلاق:

7مرحله ی تدریس خلاق:

مرحله ی اول تدریس خلاق : اگر شما خلاق هستید.

برای اولین بار ذره ذره از خلاقیتتان استفاده کنید سپس این خلاقیت به کلاس‌های درستان راه پیدا خواهد کرد و درنهایت به دانش‌آموزانتان می‌رسد. از اینکه تا چه حد می‌توانید خلاقانه تدریس کنید مطمئن شوید.

مثلاً برای شمارش از بازی‌ها ، [su_tooltip style=”youtube” position=”north” shadow=”yes” rounded=”yes” size=”1″ title=”سودوکوی” content=”جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید.” close=”yes”]سودوکوی[/su_tooltip]  و برای درس تاریخ، اجرای نمایش، داستان‌ها، نقش بازی کردن می‌توان استفاده کرد.

 

مرحله ی دوم تدریس خلاق : بدانید که مخاطب به چه چیزی احتیاج دارند.

به یاد داشته باشید در چه مقطعی تدریس می‌کنید و با توجه به سن مخاطب اطلاعات جذب کنید:

مهدکودک: مجذوب رنگ‌های پرطراوت و فونت‌های بزرگ می‌شوند. اطلاعات زیادی را از این طریق کسب می‌کنند.

ابتدایی: از [su_tooltip style=”youtube” position=”north” shadow=”yes” rounded=”yes” size=”1″ title=”منحنی یادگیری” content=”نشان می دهد که چگونه تجربه و تمرین، یادگیری را افزایش می هد” close=”yes”]منحنی یادگیری[/su_tooltip] استفاده کنید، ۵۰ درصد اطلاعات به‌صورت متنی و ۵۰ درصد باقی را به روش تصویری یاد دهید

دبیرستان: آن‌ها می‌دانند که شما چه میگویید اما خیلی موارد وجود دارد که آن‌ها از آن اطلاع ندارند. به آن‌ها اشاره‌کنید. سبک هر دانش‌آموز را بررسی کنید، بر این اساس اطلاعات خودتان را تهیه کنید. شما باید همیشه خیلی باهوش‌تر از آن‌ها باشید.

بزرگسالان : آموزش بزرگسالان برای بعضی خیلی سخت است و برای برخی بسیار دلنشین و جذاب باید بسیار به روز باشید و بر محتوایی که می گویید تسلط کامل داشته باشید. چون معمولا در کلاس بزرگسالان از شما سوالات سخت می پرسند

 

مرحله ی سوم تدریس خلاق : دانش‌آموزان خودتان را بررسی کنید.

اسم آن‌ها را به خاطر داشته باشید، با بلندهمتی شروع کنید، سطح یادگیری‌شان را بدانید و آن را تکمیل کنید. در مورد چیزهایی که دوست دارند و دوست ندارند صحبت کنید، شخصیت آن‌ها را بررسی کنید. مثلاً اگر یک دانش‌آموز ساکت است از او برخی سؤالات متوسط را بپرسید (اگرچه ممکن است شما در مورد انتخاب او اشتباه فکر کرده باشید)، با او شوخی کنید، به او این احساس امنیت را بدهید که افکار خود را به اشتراک بگذارد. تا حدودی از زندگی شخصی دانش آموز مطلع شوید.

پرحرف و یاوه‌گوها: همراه با آن‌ها بازی کنید، مکالمه‌ی آن‌ها را به موضوع هدایت کنید، اجازه دهید آن‌ها پرهیجان شوند و آن‌ها را به موضوع کلاس درس برگردانید.

کسانی که خواب‌آلودند: از آن‌ها بپرسید چرا خوابشان می‌آید؟ اگر دلیل آن‌ها منطقی بود اجازه دهید برای پنج دقیقه بخوابند تا برای بقیه‌ی جلسه سرحال باشند.

(برخی از دانش‌آموزان در زمان‌های مختلف به شما احترام می‌گذارند و از شما استقبال خواهند کرد. درس به‌طور شگفت‌آور و خوبی پیش خواهد رفت و دانش‌آموز با چرت زدنش (خوابیدن پنج‌دقیقه‌ای) قدرت خود را به دست خواهد آورد.)

عوامل حواسپرتی را پیدا کنید: یک عوامل رایج گرسنگی است حتما مقاله ی چگونه برای دانش آموزان گرسنه تدریس کنیم را مطالعه کنید.

 

 

مرحله ی چهارم تدریس خلاق : تنوع و جایگزینی ابزار درس

برای یک روز آن‌ها را بجای معلم قرار دهید، این به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر ترس از توجه خلاص شوند. سپس از عکس، جورچین، فعالیت‌های خلاقانه استفاده کنید تا آن‌ها را متوجه کنید. رقابت، آزمون، امتحان داشته باشید، اجازه دهید برنده شوند. درس‌ها را باهم ترکیب و تطابق دهید به‌طوری‌که دروس خیلی مقاله وار و سفت‌وسخت نباشد. دروس را با موارد که آن‌ها علاقه دارند و ندارند مرتبط کنید. سطح یادگیری‌شان را به چالش بکشید. کمی آن‌ها را دست بی اندازید تا مجبور شوند دست به ابتکار بزنند و خودشان را بهبود ببخشند. به عبارت دیگر شرایط چالش برانگیز برای آنان ایجاد کنید

 

مرحله ی پنجم تدریس خلاق : محیط را عوض کنید.

محیط کلاس را عوض کنید، فقط برای یک درس جای صندلی‌ها را هر هفته تغییر دهید. برای اینکه کلاس درس خوش بگذرد صندلی‌ها را روبروی هم یا به‌صورت دایره‌ای بچینید، به اینکه به تمام دانش‌آموزان دسترسی داشته باشید تمرکز کنید، هیچ‌کس در گوشه‌ای ننشیند که شما نتوانید نزدیک آن‌ها بروید و یا آن‌ها خواب‌آلود شوند (چرت بزنند).

نظر دهید . . .           نظرات کاربران