در اين مجموعه سعي شده است29 روش متنوع و جالب براي املا و تصحيح آن ارائه شود تا با ياري همكاران گرامي درس املا براي فراگيران جذاب و شيرين شود..
-
در مواقعي که شاگردي ضعيف است و در املا پيشرفت چنداني ندارد، ميتوان در هنگام ديکته دانشآموز ضعيف را کنار دانشآموز قوي نشاند تا بعضي از لغات را که برايش مشکل است، با مشورت بنويسد. در نتيجه دانشآموز ضعيف، هم آن لغت را به خوبي به ذهن ميسپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نميشود. البته اين روش نبايد به طور تکرار و هميشگي باشد.
-
در هنگام تصحيح کردن املا، معلم صحيح لغات را نمينويسد و دانشآموزان خودشان درست لغات را از کتاب پيدا کنند و بعد ما به آن املا نمره ميدهيم. يعني، ابتدا دور کلمات اشتباه خط ميکشيم و صحيح آن را بچهها مينويسند و ما به صحيح نوشتن آنها نمره ميدهيم.
-
روش ديگر اين است که معلم بهتر است متن ديکته را قبل از املا براي بچهها بخواند، ولي بچهها چيزي ننويسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم بايد متن مجدداً خوانده شود، يعني در هر املا کل متن بايد سه بار خوانده شود.