منبع : مقاله الفباي نظم كلاسي ، اصول جديد و قديم نوشته توماس مك دنيل و في دلتا كاپان
1- جلب توجه : قبل از شروع درس اطمينان حاصل كنيد كه توجه همه به شماست . هنگامي كه دانش آموزان در حال صحبت كردن با يكديگر هستند و توجهي به كلاس ندارند شروع به تدريس نكنيد. معلمان تازه كار گاهي فكر ميكنند با شروع كردن درس كلاس آرام مي شود يعني بچه ها مي بينند در حال حاضر كلاس شروع شده و وقت انجام دادن كارهاي كلاسي است . اين شيوه گاهي اوقات نتيجه بخش است اما علاوه بر اين بچه ها كم كم فكر مي كنند شما مي خواهيد با آنها رقابت كنيد. براي شمااهميتي ندارد كه هم زمان با صحبت كردن آنها شروع به تكلم كنيد شما بلند تر صحبت مي كنيد تا شاديد آنها بعد از اينكه درس را شروع كرده ايد به گفتگوهايشان پايان دهند در حاليكه آنها تصور مي كنند شما بي توجهي آنها را پذيرفته ايدو آنان مجازند در حين تدريس تان صحبت كنند . منظور از تكنيك جلب توجه اين است كه قبل از شروع درس از آنها بخواهيد توجه كنند . منتظر بمانيدوتا زماني كه همه ساكت نشده اند درس را شروع نكنيد . معلمان با تجربه مي دانند كه سكوت آنها اثربخش است . آنها بعد از اينكه كلاس ساكت شد با ادامه دادن انتظار شان به مدت 5 تا 10 ده دقيقه آن را مورد تاكيد قرار مي دهند و سپس با صدايي ملايم درس را شروع مي كنند. معلمي كه با لحن ملايم تري صحبت مي كند نسبت به معلمي كه صداي بلندتري دارد از كلاس آرام تري برخوردار است . دانش آموزان ساكت مي نشينند تا گفته هاي او را بشنوند .
2- شفاف سازي : بلاتكليفي جنب وجودش را در كلاس افزايش مي دهد . تكنيك شفاف سازي به اين معناست كه در آغاز كلاس به دانش آموزان بگوئيد چه اتفاقي قرار است بيفتد . معلم تعيين مي كند او و دانش آموزان در طول كلاس چه خواهند كرد و حتي گاهي ممكن است او محدوده زماني بعضي از فعاليت ها را نيز مشخص كند . روش كارآمد براي ادغام اين تكنيك با تكنيك اول اختصاص زماني در پايان كلاس براي دانش آموزان به منظور انجام فعاليت هاي دلخواهشان است . معلم مي تواند شرح فعاليت هاي آن جلسه را اين گونه پايان برد" و فكر مي كنم آخر ساعت وقت كافي خواهيم داشت كه با دوستانتان گپي بزنيد، سري به كتابخانه بزنيد و يا تكليف كلاس بعدرا انجام دهيد" .
3- نظارت : نكته كليدي اين تكنيك دور زدن در كلاس است . برخيزيد و در كلاس دور بزنيد زماني كه دانش آموزان در حال انجام فعاليت اند در كلاس دور بزنيد و پيشرفت شان را بررسي كنيد . معلم موفق
پس از آنكه دانش آموزان تكليفي نوشتني را آغاز كردند به مدت دو دقيقه در همه كلاس مي چرخد. او بررسي ميكند كه آيا همه دانش آموزان شروع به كار كرده اند آيا صفحه را درست
آورده اند و آيا دانش آموزان اسمشان را بالاي برگه هايشان نوشته اند . در اين تكنيك درنگ مهم است او از دانش آموزان مي خواهد يك دور مساله را حل كنند و چك مي كند كه پاسخ هايشان به درستي شماره گذاري و نشانه گذاري شده و يا به شكل جملات كاملي بيان شده اند تا در صورت نياز دستورالعمل هايي را به صورت فردي در اختيارشان بگذارد . با نزديك شدن معلم دانش آموزاني كه هنوز فعاليت را آغاز نكرده اند سرعتشان بيشتر مي كنند و كساني كه حواسشان پرت شده و يا شروع كندي دارند به خود مي آيند . معلم كلاس را متوقف نمي كند و هشدارها را به صورت همگاني بيان نمي كند مگر اينكه متوجه شود چندين نفر مشكل يكساني دارند. او از لحني آرام استفاده مي كند و دانش آموزان از او به خاطر توجه مثبت و فرد به فرد او قدرداني مي كنند.
4- الگو دهي : مك دنيل مثلي مي گويد كه از اين قرار است " ارزش ها گرفته مي شوند نه اينكه ياد داده شوند." معلمان مودب ، دقيق، دلسوز، خويشتن دار ، صبور و منظم با رفتارشان براي دانش آموزان الگوهايي فراهم مي كنند معلماني كه مي گويند شما فقط گوش كنيدكار نداشته باشيد من چه كار ميكنم ، پيام هاي مبهمي را به دانش آموزان ارسال مي كنند كه آنها را گيج كرده و به بد رفتاري سوق مي دهد. اگر مي خواهيد دانش آموزان در زمان تدريس شما كلاس آهسته تر صحبت كنند شما نيز زماني كه در كلاس براي كمك به آنها قدم مي زنيد آرام صحبت كنید.
5-اشاره هاي غيركلامي : يكي از ابزارهاي استاندارد در كلاس پنج نفري در دهه پنجاه زنگ، منشي بود . زنگ نيكلي درخشنده اي كه روي ميز معلم قرار داشت و با يك ضربه روي دكمه ي بالاي زنگ او توجه همه را به خود جلب مي كرد. در طي سالها معلمان نوآوري هاي زيادي در زمينه ي استفاده از اشاره هاي غيركلامي در كلاس درس نشان داده اند . بعضي كليد برق را روشن و خاموش مي كنند بعصي هم ابزارهاي ضربه اي در جيبشان دارند .حالات چهره وضعيت بدن و حركات دست از جمله اشارات غير كلامي اند.
6- كنترل محيطي : كلاس درس مي تواند محيطي گرم و شاد باشد. دانش آموزان از محيطي كه هر از چند گاهي تغيير مي كند لذت مي برند مراكز مطالعاتي با عكس هاي رنگارنگ شور و شوق آنها را براي موضوع درسي شما برمي انگيزد . نوجوانان دوست دارند درباره شما و علايق تان بدانند.
7- همانطور كه بعضي وقت ها مي خواهيد كلاس تان را پربار كنيد مواقعي هم هست كه بايد آن را تحليل دهيد در چنين شرايطي به احتمال زياد گوشه ي آرامي كه عوامل مزاحم كمتري داشته باشد مدنظر شماست . بعضي دانش آموزان غرق تصاوير ديدني مي شوند . رنگ ها و تنوع آنها مانند سوتي آنها را از كارشان باز مي داردآنها آرزوهاي شيرين و مسيرهاي هموارتري مي خواهند . با در نظر گرفتن يك فضا مي توانيد اين نوجوانان را هدايت كنيد. بگذاريد آنها كارشان را انجام دهند و سپس برگرديد از بقيه فضا استفاده كنيد.
8- مداخله كمتر: بيشتر دانش آموزان به علت رفتار تهاجمي به دفتر مدير فرستاده مي شوند . معلم به خاطر خطايي جزئي آنها را صدا كرده اما در لحظاتي كه سپري مي شود معلم و دانش آموز دچار درگيري لفظي مي شوند با مداخله ي آرام و خونسرد معلم مي توان از بسياري از اين موارد جلوگيري كرد. معلم بايد مراقب باشد دانش آموز به خاطر بدرفتاريش مورد توجه و تحسين هم كلاسي هايش قرار نگيرد.
9- مقررات آمرانه : اين تكنيك همان سنت تعيين كردن حد و حدود فعاليت ها به صورت خودكامه است واگر به همان گونه كه لي كانتر ( كه اين تكنيك انضباطي رابه صورت يكي از مشهورترين و عملي ترين تكنيك ها درآورده است) بيان مي كند اجرا شود تحسين همگان را برمي انگيزد . اين تكنيكي رده بالاست . معلم رئيس است و هيچ دانش آموزي حق ندارد در يادگيري ديگري دخالت كند. قوانين به صورت شفاف وضع شده اند و پشت سرهم اجرا مي شوند.
10- پيام ها آمرانه " من محور " : بخشي از مقررات آمرانه اين پيام ها گزاره هايي هستند كه معلم در برخورد با دانش آموز بد رفتار استفاده مي كند . آنها توضيحاتي روشن هستند از آنچه دانش آموز بايد انجام دهد. معلمي از اين تكنيك به خوبي بهره مي برد كه قبل از هر چيز توجه دانش آموز را نه به سوي بدرفتار ، بلكه به سوي رفتار مورد انتظار جلب مي كند" من از شما مي خواهم .... " يا " انتظار دارم
كه تو ... " . معلم بي تجربه كه به خطا اصرار دارد "از تو ميخواهم بس كني متوقف كني ..." در مي يابد كه اين كار مقابله و انكار را به دنبال دارد . در اين حالت تمركز بر روي رفتار بد است و دانش آموز سريع با حاضر جوابي مي گويد " من هيچ كاري نكرده ام يا از كي تا حال چنين قانوني هست كه ... " و اني شروع نافرماني است.
11-مقررات مثبت نگر : به جاي ليست كردن كارهايي كه دانش آموزان از عهده انجام آن بر نمي آيند قوانيني را استفاده كنيد كه بيانگر رفتارهاي مورد انتظارتان باشد. به جاي " حركت در كلاس ممنوع " بگوييد در كلاس به صورت منظم حركت كنيد يا به جاي " دعوا و كشمكش ممنوع بگوئيد كشمكش ها را به طرز مناسب فرو بنشانيد" و به جاي آدامس جويدن ممنوع بگوئيد آدامس ها را در خانه بگذاريد به قوانين تان به عنوان انتظارتان اشاره كنيد . بگذاريد دانش آموزانتان بدانند انتظار داريد آنها در كلاس چگونه رفتار كنند . بسيار تمجيد كنيد و با مشاهده ي رفتار خوب تقدير كنيد. البته مي توان اين كار را به صورت شفاهي انجام داد . يك اشاره ي سر ، يك لبخند و بالا بردن شست به علامت پيروزي رفتار خوب را تقويت مي كنند.