زیادهروی در مهر و محبت و دوستی در کنترل کلاس
پارهای از معلمان برای کنترل و اداره کلاسشان از محبت و دوستی بیش از اندازه بهره میجویند. این روش نیز آفتهایی دارد که یک معلم کارآزموده باید بدانها توجه داشته باشد.
بزرگترین آفت، فراموشی و گم و گور شدن سرپرستی و هدایت است. در تمام جریانات تربیتی، موضوع تربیت نباید فراموش شود. در این کلاسها موضوع تربیت دگرگون میشود، اطاعت از بین میرود و سردرگمی و هرج و مرج شایع میشود. شاگردان اينگونه كلاسها در پی الگوهای تربیتی نیستند. آرامشی بیپایه و پرورشی بیاساس بر کلاس حاکم میشود. از اشتباهات و خطاها چشمپوشی میشود. همه چیز به صورت عادی درمیآید و اصلاح رفتارهای ناشایست کودکان با این روش ممکن نیست. بنابراین مهر و محبت و دوستی، گرچه تأثیری اعجازگونه دارند، اگر با تدابیر تربیتی دیگری همراه نباشند، اثر مناسبی نمیبخشند.