استفاده از پند و اندرز در کنترل کلاس
پند و اندرز گرچه در آغاز نتیجه میدهد، اما نمیتوان از آن به عنوان وسیلهای مطمئن، سودمند و همیشگی برای اداره کلاس استفاده کرد. در چنین شرایطی کلاس حالت جدی به خود میگیرد، انعکاس صدای معلم و سکوت کلاس در هم میآمیزند، معلم سخنانش را تمام میکند و فکر میکند که کارش را بهخوبی انجام داده است، ولی اندکی بعد همان ماجراهای قبل تکرار میشود. معلم از اینکه بچهها به حرفهایش وقعی نمیگذارند، ناراحت است، غافل از اینکه شناخت او از حالات روانی – عاطفی بچهها، ناقص و اندک میباشد.