مقدمات درمان و باز پروری ( 12 گام برای مقدمات درمان )اختلات یادگیری
گام اول : انگیزه درمانگر : ( عشق و علاقه و حس انساندوستی درمانگر ) .
گام دوم : ارتباط خوب خوب خوب : ( ایجاد رابطه خوب و صمیمی با کودک و والدین )
گام سوم : گوش کردن فعال : ( به سخنان کودک با تمام وجود گوش دهد ) .
گام چهارم : پرسشنامه والدین و مدرسه : ( تهیه پرسشهای متعدد که به علت مشکل و عوامل آن مربوط می شود )
گام پنجم : هوشبهر : ( آزمونهای استاندارد وکسلر جهت عقب ماندگی ذهنی ) البته این گام را میتوان از حرکات و حالات طبیعی بودن مراحل رشد و موفقیت در درسها نیز پیگیر شد .
گام ششم : کارگروهی مشترک و ارجاع آن : ( در مراکز راهنمایی و مشاوره با یک تیم تخصصی صورت گیرد )
گام هفتم : مصاحبه با درمانجو : ( پس از تکمیل پرسشنامه والدین در یک رابطه ی حسنه )
گام هشتم : تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن : ( دو متن کتاب فارسی یکبار با صدای بلند و یکبار بدون صدا بخواند و به پرسشها پاسخ دهد )
گام نهم : سنجش و تشخیص : ( تشخیص علل اختلال بر اساس جدول سمن )
گام دهم : طراحی برنامه درمان : ( پس از تشخیص فراوانی مشکل طبق راههای درمان عمل نماید )
گام یازدهم : تهیه امکانات برای درمان : ( ابزار و شرایط لازم فراهم شود )
گام دوازدهم : ارائه اطلاعات به والدین و کتاب درمانی : ( تهیه توصیه هایی برای اولیا ، آموزش خانواده )