اختلالات یادگیری در خواندن :
بنا به نظر کالوگروکالسون ( 1978 ) 85 تا 90 درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است
ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن
– بیشتر این کودکان پسر هستند . بر اساس برخی تحقیقات اختلالات پسران 4 برابر دختران است .
– در کلاسهای درس غالبا مشکلات رفتاری دارند . – تمایل به خواندن ندارند. – قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند . –دامنه توجهشان کوتاه است – در تمرکز مشکل دارند . – معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند . – معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی یا شنوایی هستند . – اغلبشان مسائل هیجانی دارند . – احساس ناامیدی ، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند .
– در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند . – به جای اینکه چشمهایشان را هنگام خواندن حرکت دهند ، سرشان را تکان می دهند . – کلمه به کلمه می خوانند . – به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند .
– به نقطه گذاری توجه ندارند واز توجه به معنی لغت غافلند . – وقتی مطلبی را آهسته می خوانند ، لبهایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند . – واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند . – کلماتی را که تازه خواندند جابجا یا تکرار می کنند . – حافظه دیداری و شنیداریشان ضعیف است . – فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند .
– محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند .
– در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی ندارند . – رشد اجتماعی کافی ندارند .