مفهوم تکالیف درسی :
تکالیف درسی جز پایدار آموزش هستند که با مانوس کردن دانش آموزان با موضوعات درسی در جهت دست یابی آنها به اهداف متعدد آموزشی "فرصت یادگیری " ایجاد می کنند .
جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی
تکالیف خانگی منجر به افزایش توان مطالعه ، آموختن مسئولیت و تعهد ، مشارکت والدین ، نظم و انضباط در دانش آموزان و عمق بخشیدن به یادگیری می شوند .
اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی
1- باعث تمرین و تکرار موضوع درس و تثبیت یادگیری می شود .
2- باعث مشارکت فعات دانش آموز در امر یادگیری می شود .
3- موجب رشد شخصی و خود انضباطی دانش آموز می شود .
4- باعث مروردرس و آمادگی بیشتر دانش آموز در جهت یادگیری مباحث جدید می شود .
5- موجب خود سنجی دانش آموز و اصلاح نقایص اش در زمینه ی موضوع درسی می شود .
انواع تکلیف : ( محتوا – ساختار )
انواع تکلیف از نظر محتوا ( تمرینی – آماده سازی – بسطی و امتدادی – خلاقیتی )
انواع تکلیف از نظرساختار ( عمومی - گروهی _ انفرادی )
منابع تعیین تکالیف درسی : اهداف درسی و روش های تدریس
اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه :
1- تکالیف نباید به عنوان ازار تنبیه استفاده شود
2- تکالیف باید در حد توان و سطح رشد دانش آموز باشد.
3- تکالیف باید جذاب بوده و از فعالیت های کلاسی متمایز باشند
4- ارائه ی راهنمایی های لازم معلم به دانش آموزان در مورد تکلیف موردنظر
5- کنترل مداوم تکالیف و بازخورد دادن به دانش آموزان به منظور ایجاد تعهد و انگیزه بخشی به آنها
6- نظر خواهی از دانش آموزان در مورد نوع تکلیف به منظور ایجاد حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس و یادگیری بهتر می شود.