در مقابل این شاگردان متفاوت، رفتار مناسب چیست؟
1. شاگردانی که اطلاعات زیادی دارند:
• صحبت با آنها.
• ارزش قائل شدن برای تجربیات آنها.
• کمک گرفتن از آنها در درس.
• درگیر کردن آنها با مطالب.
• مورد تایید قرار دادن آنها برای اینكه ارزش علم و تجربه برای کلاس ملموس شود.
• آنها را به عنوان مربی گروههای کوچک قرار دهیم.
2. شاگردانی که فکر میکنند همه چیز را میدانند:
• انجام فعالیتهای گروهی.
• صحبت کردن با آنها در زنگ تفریح و اجازه دادن به آنها تا متوجه شوند كه گاهی اطلاعاتشان غیرمرتبط است.
• تا حد ممکن از اطلاعات به روز آنها استفاده کنیم.
3. شاگردانی که به نظرات دیگران احترام نمیگذارند:
• برنامههایی طراحی کنید تا اعضای گروه همدیگر را بشناسند.
• گروه محور باشید.
• قانونی وضع کنید که به اطلاعات و ایدههای یکدیگر احترام بگذارند.
• به نقطه نظرات افراد در کلاس احترام بگذارید و آنها را تکمیل کنید.
4. شاگردانی که با هم صحبت میکنند و مزاحم دیگران میشوند:
• قانونی در کلاس حاکم کنید که در هر زمان، فقط یک نفر میتواند حرف بزند.
• بدون اینکه در شاگردان حالت دفاعی ایجاد کنید، قبل از ادامه درس، چند لحظه سکوت کنید.
• در طول تدریس به طرف شاگردان بروید و در كنارشان قرار بگیرید.
• به خاطر داشته باشید كه هدف شما، شرمنده کردن شاگردان نیست، بلکه جلوگیری از این مزاحمت در حین درس دادن است.
به خاطر داشته باشید عدم مشارکت یك دانش آموز، به معنای عدم یادگیری او نیست.
5. شاگردانی که رفتار خصمانه دارند:
• با آنها مخالفت نکنید.
• خونسرد باشید و سعی کنید سخنان خصمانهی آنها را به شیوهای بهتر برگردانید.
• رفتار آنها را نادیده بگیرید و به دنبال جلب همکاری جمعی باشید.
6. شاگردانی که تمایل به مشارکت در کلاس ندارند:
• از ابتدا سعی کنید همه را درگیر کنید.
• به آنها یک وظیفهی ساده محول کنید.
• بعضی گروه کوچک را دوست دارند، پس آنها را در گروههای کوچک قرار دهید.
• سعی کنید سوالاتی از او بپرسید که میدانید حتماً میتواند جواب دهد.
• به خاطر داشته باشید عدم مشارکت، به معنای عدم یادگیری نیست. شاید سبک یادگیری آنها این طور باشد.
7. شاگردانی که در کلاس حضور ذهن ندارند:
• آنها را مخاطب قرار داده و سوال بپرسید.
• از ابزارهای سمعی و بصری جذاب استفاده کنید.
• از آنها در خلاصه کردن درس کمک بخواهید.
8. شاگردانی که زیرکانه بحث اصلی درس را به سوی انحراف میکشانند:
• یادآوری کنید که همیشه روی موضوع مورد تدریس باید بحث کرد.
• یک چارچوب از درس خود روی تابلو بنویسید، تا اگر خواستند از بحث خارج شوند به روند بحث اشاره کنید.
• جعبهی پیشنهادات را فعال کنید.
• چند دقیقه به آنها گوش دهید، زیرا خیلی وقتها، خیلی از افراد فقط میخواهند شنیده شوند.
9. شاگردانی که حکمفرما هستند:
• علت این تسلط را پیدا کنید، دانستن علت در عکسالعمل شما تأثیر دارد.
• مستقیماً با این شاگردان درگیر نشوید، و برای حل این مشكل به گروه متوسل شوید.