معلمي يك هنر است. رفتار و كنش معلم در كلاس درس نه تنها دانشآموزان را تحتتاثير قرار ميدهد بلكه ميتواند بر خانواده و مهمتر از آن بر جامعه اثرگذار باشد. صاحبنظرات از ديرباز در جوامع گوناگون براي معلم جايگاهي ويژه قايل هستند و در آموزههاي دين مبين اسلام نيز فراوان بر اين مهم تاكيد شده است. به عقيده كارشناسان، معلمي علاوه بر اينكه يك علم، فن و يك تخصص است، خود نوعي هنر است كه فردي كه اين مسووليت را ميپذيرد بايد از معيارهاي لازم براي تصدي در اين حرفه برخوردار باشد. يک روانشناس در اين زمينه به خبرنگار ايسنا ميگويد: تحول اساسي و پايدار هر جامعه در گرو نظام تعليم و تربيت است كه مهمترين ركن اين نظام معلم است و بر اين اساس بايد ويژگيهاي خاصي داشته باشد. بر اساس ديدگاههاي متفاوت انتظارات متفاوتي نيز از يک معلم وجود دارد چنانكه تعادل در جريانهاي عقلي و رفتاري، تسلط بر هيجانها، کنترل هيجانها و مهمتر از همه تصميمگيريهاي متفکرانه و قابليتهاي عاطفي از ويژگيهاي مهم يک معلم خوب است. وي توضيح ميدهد: داشتن بيماريهاي عصبي مانند حقارت، عقدههاي رواني و عصبانيت و عاطفي بودن برروي شاگردان تاثير منفي ميگذارد. اين روانشناس همچنين بر لزوم برخورداري معلم اطلاعات و دانش روز تاكيد ميكند و ادامه ميدهد: يک معلم خوب بايد به فنآوريهاي جديد مانند استفاده از رايانه و اينترنت مسلط باشد. وي بالا بردن اطلاعات عمومي يک معلم را نهتنها در زمينه رشته تحصيلي خود او بلکه ديگر علوم وابسته ضروري ميداند. رضواندوست همچنين شناختن اصطلاحات رايج در جامعه، آشنايي با امور اقتصادي و سياسي و آشنايي با علم روانشناسي را ضروري ميداند. به گفته وي يک معلم بايد از روشهاي ديگر تدريس نوين مانند روشهاي تدريس فعال، بارش مغزي، روشهاي نمايشي و ايفاي نقش استفاده كند. رضواندوست ميافزايد: يک معلم بايد از شيوههاي جديد در كلاس استفاده كند زيرا اين روشها دانشآموزان را خلاق بار ميآورد چنانكه يک معلم نمونه با تحريک و ايجاد انگيزه کنجکاوي و طرح سوالهاي جديد ميتواند دنياي پرخروشي را در کلاس به وجود آورد. يک جامعهشناس نيز در اين زمينه با اشاره به اينكه جايگاه معلم جايگاه والايي است، پيشوايان ديني به دليل جايگاه پراهميت معلم در اجتماع و نقش او در آيندهسازي جامعه اهميت زيادي به اين قشر دادهاند. محمد نوري با بيان اينكه جامعه پايدار و رو به پيشرفت جامعهاي است كه در آن انديشهها بهخوبي بارور شود و ادامه ميدهد: از آنجايي كه آموزش وپرورش محل بروز انديشههاست وظيفه معلم بايد نقشآفريني در اين زمينه باشد. وي خاطرنشان ميكند: يك معلم نمونه بايد اصل هدايتگري را كه وظيفهاي مهم است به خوبي انجام دهد. ممكن است معلمان نيز مانند ديگر انسانها داراي مشكلاتي در زندگي شخصي خويش باشند اما معلم نمونه معلمي است كه تمام هم و غم خويش را صرف وظيفه اصلي خود كند. مديركل سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز به ايسنا ميگويد: معلم نمونه به كسي اطلاق ميشود که معلمي را بهعنوان عشق پذيرفته باشد. محمد وحيدي، باور معلم به کار خويش و پذيرفتن اين نکته که هر کس قابليت شکوفا شدن دارد را جزو شاخصهاي عمومي يک معلم عنوان ميکند. وي با بيان اينکه شايد تنها خاطرهاي که از يک معلم در ذهن باقي ميماند نگاه محبتآميز اوست، ميگويد: آمادگي، تعامل مثبت، قدرت ارتباط با ديگران، داشتن دانش براي اغناء دانشآموز هنر معلمي است. وحيدي هنر معلمي را در اين ميداند که معلم شيوههاي جديد يادگيري و الگوهاي نو و کارآمد را بياموزد و با ابزار و تکنولوژي جديد آموزشي آشنا باشد. رابطه معناداري بين سابقه خدمت و دارابودن ويژگيهايي براي نمونه شدن يك معلم نيست اما اين امر زمينهاي براي تجربهاندوزي است.