اختلالات درکي - حرکتي
مهارت هاي درکي - حرکتي، نقش بسيار اساسي در فرآيند يادگيري کودکان دارند. اين مهارتها به دسته يي از توانايي هاي حرکتي اطلاق مي شود که به فرد اين امکان را مي دهد تا اطلاعات حسي را با شناخت بيشتري درک و پردازش کرده و او را قادر مي سازد تا با توجه بيشتري بر مهارت حرکتي مورد نظر و در قالبي روان، هماهنگ و همسو با هدف به انجام برساند. به منظور رسيدن به چنين مهارت هايي، سازماندهي و يکپارچگي اطلاعات حسي که از عضلات، مفاصل و محيط توسط فرد دريافت مي شود، ضروري به نظر مي رسد.
1- در تشخيص شکل از زمينه مشکل دارند.
2- در طبقه بندي کردن اجسام، برحسب شکل و اندازه ناتوان هستند.
3- توالي حروف در کلمات و توالي کلمات در جمله را رعايت نمي کنند.
4- قادر به تشخيص اشکال هندسي نيستند.
5- ضعف در تشخيص بينايي دارند.
6- ضعف در مهارت هاي شخصي مثل دکمه بستن، بستن بند کفش و قيچي کردن دارند.
7- در کلاس پر سر و صدا قادر به تمرکز بر دستورات معلم نيستند.
8- در ديکته نويسي قادر به تشخيص صداهاي نزديک به هم نيستند.
9- در ترکيب صداها، با يکديگر و ساخت يک کلمه کامل ناتوانند.
10- اين کودکان در نوع راه رفتن، دويدن، لي لي کردن، پريدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ، داراي اختلال هستند.
11- مشکل در مداد گرفتن، نوشتن، نسخه برداري از روي تخته، دنبال کردن خطوط کتاب دارند.
12- در تشخيص مفاهيم اوليه، مثل بالا و پايين، جلو و عقب چپ و راست دچار مشکل هستند.
13- مرتباً مي نويسند و پاک مي کنند.
14- ممکن است مشکلاتي از قبيل وسواس، افسردگي، اضطراب و اشتغال ذهني نسبت به ظاهر فيزيکي نيز در آن ها وجود داشته باشد.
15- در ترسيم نقاشي بسيار ضعيف عمل مي کنند.