بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی، در رفع اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان پایهٔ سوم ابتدایی
هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی، در رفع اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان پایهٔ سوم ابتدایی، در مراکز درمان اختلالات یادگیری انجام شد.
روشبررسی: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل است. جامعهٔ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان (دختر و پسر) دچار اختلال یادگیری پایهٔ سوم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ بود. نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد که شامل ۳۰ نفر بود. از این تعداد بهتصادف، ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش آزمون هوش وکسلر، آزمون محققساختهٔ دیکته و نرمافزار آموزشی محققساخته بود. گروه آزمایش بهمدت ۱۲ جلسهٔ ۴۵ دقیقهای و دو بار در هفته، با نرمافزار، آموزش دیده و گروه کنترل با روش متداول، آموزش خود را دریافت کرد. از شاخصهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحرافمعیار، جدول، نمودار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش به کمک نرمافزار آموزشی در رفع اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد (۰٫۰۵>p)؛ باتوجه به مقدار مجذور اِتا میزان این تأثیر قوی و حدود ۸۴درصد بود.
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی مبتنیبر رایانه، بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با ناتوانی یادگیری، مؤثر بود. میتوان این شیوهٔ آموزشی را بهعنوان شیوهای کارساز و مؤثر در حل مشکلات دیکته، به جامعهٔ علمی در حوزهٔ اختلالهای یادگیری پیشنهاد کرد.